Autoprezentacja
w procesie kwalifikacyjnym

 

Oczekiwania firm

Firmy oczekują od kandydatów do pracy następujących umiejętności:

· Nawiązywania współpracy,

· Dobrej komunikacji,

· Przejawiania inicjatywy,

· Motywacji,

· Dużej decyzyjności,

· Znajomości języków obcych,

· Szeroko rozumianej kreatywności.

Zawartość CV

Dobrze przygotowany życiorys powinien zawierać:

· Dane osobowe,

· Opis wykształcenia i odbytych kursów,

· Chronologiczne wypunktowanie doświadczenia zawodowego wraz 
z opisem zakresu obowiązków,

· Posiadane umiejętności i uprawnienia,

· Osiągnięcia zawodowe,

· Referencje,

· Zainteresowania.

Oczekuje się, że CV dostarczy zwięzłych informacji umożliwiających:

· Swobodny kontakt z kandydatem w celu zaproszenia na spotkanie,

· Ocenę posiadanego doświadczenia zawodowego,

· Ocenę wykształcenia kandydata i odbytych kursów,

· Zapoznanie z zakresem obowiązków na każdym z zajmowanych stanowisk,

· Zebranie referencji podczas kolejnych etapów weryfikacji kandydata,

· Zaznajomienie się z najważniejszymi osiągnięciami kandydata.

Cechy dobrego życiorysu

Dobrze przygotowany powinien być:

· Bezbłędny (!),

· Czytelny,

· Chronologiczny,

· Zrozumiały,

· Zwięzły,

· Wydrukowany.

 

Cechy dobrego listu motywacyjnego

Dobrze napisany list motywacyjny powinien być:

· Stworzony jako odpowiedź na zapotrzebowanie,

· Entuzjastyczny i przygotowany z zapałem,

· Wywierać dobre pierwsze wrażenie,

· Przekonujący, dlaczego właśnie TY?,

· Uzupełnieniem życiorysu,

· Bezbłędny,

· Do jednej strony.

Jak się zaprezentować?

· Wiarygodnie - poprzez wykazanie się znajomością zagadnienia, unikania tendencyjności
w przekazywaniu treści.

· Jeśli jesteś ekstrawertykiem, uważaj, żebyś nie przytłoczył słuchaczy. Jeśli introwertykiem - nie staraj się schować za pulpitem, rzutnikiem czy stertą papierów.

· Zachowaj się jak osoba odnosząca sukcesy, bądź uśmiechnięty, wprowadź odprężającą atmosferę.

Jak mówić?

· Wykorzystuj maksymalnie swoje warunki głosowe: siłę, skalę głosu.

· Moduluj głos, szczególnie przy przekazywaniu trudnych treści.

· Przed wystąpieniem staraj się wyeliminować napięcie, np. stosując oddechowa ćwiczenia odprężające.

· Zachowaj właściwą postawę ciała.

· Mówiąc do małej grupy osób, od czasu do czasu patrz na każdą z nich. Jeśli do dużego audytorium - spoglądaj mniej więcej na odległość 2/3 rzędów.

· Korzystając z pomocy wizualnych, staraj się nie tracić kontaktu wzrokowego ze słuchaczami.

· Mów językiem zrozumiałym, spójnym i poprawnym gramatycznie.

· Unikaj wyrażeń żargonowych i zbyt ostrych lub specjalistycznych. Zachowaj takt i uprzejmość.

Parafraza

Używając poniższych nawyków językowych, zwanych parafrazą, dzięki której można upewniać się,
czy poprawnie rozumiemy wypowiedź interlokutora:

· “Rozumiem, że chodzi Ci o ...”

· “Miałeś chyba na myśli...”

· “Inaczej mówiąc...”

· “Do tej pory dowiedziałem się od Ciebie, że...”

Co mówić?

· Nie wprowadzaj zbyt wielu nowych pojęć lub danych.

· Nie obawiaj się stosowania synonimów,  powtórzeń  tych  samych treści 
w inny sposób, kiedy jest to uzasadnione, np. stopniem skomplikowania tematu.

· Na początku skrótowo przedstaw główną tezę wystąpienia, na końcu podsumuj, wyciągnij wnioski.

· Staraj się opanować umiejętność organizowania przekazu.

· Stosuj metafory, anegdoty, przykłady jednostkowe.

Jak pytać?

· Zadawać pytania.

· Pytania otwarte.

· Pytania zamknięte.

· Unikać błędnych założeń.

Informacje o potencjalnym pracodawcy

Informacje o potencjalnym pracodawcy można czerpać z następujących źródeł:

· Internet – strony domowe firm,

· Gazety – archiwa internetowe dzienników (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospospolita)

· Sądy – w sądach można znaleźć formalne informacje o spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych.

· Firmowe materiały informacyjne,

· Telefon – żeby rozpoznać firmę, można zadzwonić do firmy i spróbować rozwiązać jakiś problem lub kupić produkt. Po rozmowie wiele można się dowiedzieć o zwyczajach panujących w firmie zwyczajach i zasadach pracy.

Etapy weryfikacji

Weryfikacja  zazwyczaj  składa  się  z  wielu  etapów.  Mogą  one  zająć  nawet do 2 miesięcy czasu. Zazwyczaj proces weryfikacji składa się z następujących kroków:

· Weryfikacja życiorysów,

· Wywiady (rozmowy)

· Testy, zadania merytoryczne,

· Assessment Centre,

Rozmowa telefoniczna od pracodawcy

Bardzo często pracodawcy przed zaproszeniem na spotkanie, chcą porozmawiać przez telefon
z kandydatem, którego życiorys jest interesujący. Powinno się:

· Być przygotowany – to znaczy znać firmę i ogłoszenie, na które odpowiadałeś,

· Rozmawiać spokojnie i mieć opanowany głos,

· Być grzecznym,

· Poprosić o kontakt lub numer telefonu, pod który możesz zadzwonić, gdy nie możesz lub nie chcesz w danej chwili rozmawiać.

Przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Otóż:

· Unikalność  i  osiągnięcia  -  pracodawcy  lubią  dobrze  przygotowanych do  spotkania  kandydatów.  Przygotuj  się  solidnie  i  nie  polegaj  tylko na swoim uroku oraz że podasz jakiś przykład ze swojego życia zawodowego.

· Przekonywująco – rozmowa kwalifikacyjna jest jedyną szansą, aby przekonać do siebie pracodawcę. Trzeba być więc przygotowanym do spotkania tak, aby przekonać drugą stronę,
że jesteś właśnie kandydatem, którego poszukują.

· Wiadomości o firmie – dowiedz się jak najwięcej o firmie, jej produktach lub oferowanych usługach, pozycji na rynku i wizerunku jaki posiada.

· Znajomość CV – zapoznaj się ze swoim CV i listem motywacyjnym, które wysłałeś do pracodawcy. Koniecznie trzeba te dokumenty skopiować przed wysłaniem i najlepiej zachować razem
z ogłoszeniem, na które odpowiadałeś.

· Przygotowane pytania – wiedz, czego chcesz się dowiedzieć od firmy.

· Ubiór – należy przyjść w oficjalnym stroju.

· Informacje o spotkaniu – musisz wiedzieć gdzie, kiedy i z kim się spotykasz.

· Potrzebne dokumenty – warto przynieść ze sobą oryginał CV, zaświadczenia o kursach i inne wartościowe dokumenty.

 

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna jest najbardziej popularnym narzędziem rekrutacji. Pracodawcy bardzo często oceniają kandydata tylko na podstawie spotkań z nim, gdyż wtedy mają okazję zobaczyć, poznać i ocenić
go bezpośrednio. Umawiając się na spotkanie, pamiętajmy o:

· Punktualności – lepiej pojawić się 15 minut wcześniej i poczekać, niż przyjść nawet 2 minuty później.

· Przywitaniu – przywitajmy się z naszym gospodarzem. Ale to on cię zaprosił, więc czekajcie aż on poda rękę.

· Postawie – zachowajmy właściwą postawę ciała. Miejmy otwartą pozycję, bądźmy uśmiechnięci
i pogodni.

· Spokoju – zachowajmy spokój, pamiętajmy o odznakach, które mogą zdradzić nasze zdenerwowanie i starajmy się je ukryć.

· Słuchaniu – dużo trudniej jest uważnie słuchać niż mówić, więc bardzo uważnie wsłuchujmy się w wypowiedź naszego rozmówcy i dopowiadajmy na pytania, nie przejmujmy inicjatywy w prowadzeniu spotkania.

· Pytaniach - spotkania są zwykle nastawione na poznanie kandydata. Pracodawcy chcą uzyskać jak najwięcej informacji na temat tego, czy będziesz dla nich odpowiednim partnerem. Nie zadawaj wtedy pytań związanych z wynagrodzeniem, obowiązkami czy odpowiedzialnością. Gdy zostaniesz zaproszony na kolejne spotkanie, będziesz mieć szansę na zadanie swoich pytań.
Pamiętaj, że od firmy, w której starasz się o pracę, zależy czy przeprowadza jedną, dwie czy więcej rozmów kwalifikacyjnych. Dlatego, gdy przedstawiciel firmy da Ci czas na zadawanie pytań, zrób to (pytania powinny być przygotowane już na pierwsze spotkanie). Pamiętaj o tym, że rekrutacja to dwustronny proces. Wykorzystaj, więc szansę wydobycia informacji, które najbardziej Cię interesują.

Oto lista przykładowych pytań, które można zadać pracodawcy:

· Jakie będą moje obowiązki i odpowiedzialność?

· Jak wygląda program szkoleń i rozwoju pracowników?

· Jakie możliwości rozwoju zawodowego oferuje firma?

· Co wyróżnia tę firmę od innych?

· Jakie są cele firmy na najbliższe 5 i 10 lat?

· Jaki jest pakiet świadczeń socjalnych dla pracowników?

· Jak pracownik jest oceniany i promowany?

· Jak można opisać atmosferę pracy w firmie?

· Jakie są oczekiwania pracodawcy od nowego pracownika?

· Jaka jest historia stanowiska, kto poprzednio na nim pracował?