ŻYCIORYS - CURRICULUM VITAE

Warto jest pisać życiorys nawet wówczas, gdy pracodawca tego nie wymaga. Pisząc życiorys, przypomnij sobie i przeanalizuj wszystkie wydarzenia ze swojej przeszłości zawodowej, pod kątem ich przydatności do aktualnej sytuacji na rynku pracy. Musisz umieć myśleć i mówić o swoim doświadczeniu zawodowym w terminach "umiejętności" potrzebne w nowej pracy. Działania te pogłębiają twoją wiedzę o samym sobie i w ten sposób przygotujesz się lepiej do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.
Nowoczesny życiorys - skrót CV, to łacińska nazwa curriculum vitae, (przebieg życia zawodowego), łatwy do przeczytania życiorys, zawierający skondensowane informacje, akcentujące kwalifikacje, umiejętności i przydatność zawodową. Spotkasz się z różnymi formami graficznymi sporządzania curriculum vitae. Trudno ocenić, która forma jest lepsza. Tak jak w wielu dziedzinach naszego życia, panują po prostu różne "mody". Dotyczą one nie tylko układu graficznego i zawartości merytorycznej CV. Konwencja pisania tego życiorysu może być europejska - chronologiczna, zgodna z biegiem czasu, lub amerykańska, która wymaga podawania faktów w odwrotnym porządku poczynając od aktualnej sytuacji, kończąc na pierwszym zatrudnieniu. Z tych sposobów pisania życiorysu korzystają najczęściej osoby, mające duże doświadczenie zawodowe i te, które pracowały w wielu firmach. W przypadku, gdy zainteresowany ubiega się o konkretne miejsce pracy posiada różne specjalności zawodowe lub jest absolwentem, wybiera często formę życiorysu funkcjonalnego. Redagując życiorys funkcjonalny w pierwszej kolejności opisuje się te kwalifikacje, doświadczenia zawodowe i umiejętności, bezpośrednio związane ze specyfiką pracy.
Młodzież i osoby nie mające doświadczenia zawodowego, poszukując pracy, często posługują się połączoną formą dokumentu zawierającego życiorys i list motywacyjny.

Życiorys niezależnie od formy powinien zawierać stałe elementy:

dane ogólne - imię, nazwisko, adres, numer telefonu,

wykształcenie - czas trwania nauki, nazwa szkoły i uzyskany zawód, specjalność,

historia zatrudnienia - okres zatrudnienia (od - do), pełna nazwa firmy, zajmowane stanowiska, podstawowe obowiązki, osiągnięcia,

dodatkowe kwalifikacje - posiadane uprawnienia, odbyte kursy zawodowe, znajomość języków obcych, umiejętności np. maszynopisanie, obsługa komputera, ksero, faksu itp.,

zainteresowania, hobby,

referencje - jeśli posiadamy to dołączamy do dokumentów, lub podajemy kontakt z osobą, która może ich udzielić.

 

Schemat życiorysu zawodowego

curriculum vitae

 

Dane osobowe

Imię i nazwisko    
Adres    
Telefon    
Tel. komórkowy    
Poczta elektroniczna    
Data urodzenia    
Stan cywilny    

Wykształcenie

• Okres
• Nazwa uczelni    
• Wydział i specjalizacja    
• Tytuł zawodowy    

Szkolenia

• Okres    
• Nazwa firmy szkoleniowej    
• Tematyka szkolenia    
• Okres    
• Nazwa firmy szkoleniowej    
• Tematyka szkolenia    

Doświadczenie zawodowe

• Okres zatrudnienia    
• Nazwa i adres pracodawcy    
• Rodzaj działalności    
• Stanowisko    
• Obowiązki    
     
• Okres zatrudnienia    
• Nazwa i adres pracodawcy    
• Rodzaj działalności    
• Stanowisko    
• Obowiązki    
     
• Okres zatrudnienia    
• Nazwa i adres pracodawcy    
• Rodzaj działalności    
• Stanowisko    
• Obowiązki    

• Okres zatrudnienia    
• Nazwa i adres pracodawcy    
• Rodzaj działalności    
• Stanowisko    
• Obowiązki    

 

Dodatkowe umiejętności

Języki obce
   

Angielski

poziom pisania    
poziom mówienia    
   

Niemiecki

poziom pisania    
poziom mówienia    
     
   

Rosyjski

poziom pisania    
poziom mówienia    

 

Obsługa komputera    

Prawo jazdy    

hobby    
     

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.97 o Ochronie Danych Osobowych ( Dz. U. Nr 133 poz. 883).