Metody poszukiwania pracy
ABC poszukiwania pracy
Zastanówmy się nad podstawowymi
zasadami ułatwiającymi znalezienie pracy - czyli nad "A-B-C"
poszukiwania pracy.
Aktywność
Aby
znaleźć pracę musisz być aktywny, wykorzystać wszelkie dostępne możliwości i osoby
mogące Ci pomóc. Jeśli będziesz siedział i czekał, aż praca sama Ciebie
znajdzie możesz się rozczarować.
Bądź więc aktywny - planuj i działaj!
Bezpośredniość
Najlepsze
są bezpośrednie, osobiste kontakty. Zamiast czekać na pomoc innych, pomóż sobie
sam - działając.
Idź osobiście do znajomych, pracodawcy, urzędu pracy i porozmawiaj o tym, że
szukasz pracy.
Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu!
Cierpliwość
Nawet
jeśli będziesz bardzo aktywny i będziesz działał w sposób bezpośredni, to może
zdarzyć się, że na znalezienie odpowiedniej pracy trzeba będzie trochę
poczekać.
Metody, których użyjesz do poszukiwania pracy na pewno przyniosą pożądane
rezultaty, ale potrzeba na to czasu. Musisz się z tym liczyć i uzbroić się w
cierpliwość!
Źródła
informacji o miejscach pracy i sposoby ich wykorzystania -metody poszukiwania
pracy:
-
kontakty
osobiste - znajomości, tworzenie sieci kontaktów,
-
korzystanie z
usług zawodowych pośredników pracy,
-
analiza
ogłoszeń prasowych,
-
inne
ogłoszenia o wolnych miejscach pracy,
-
konstruowanie
ofert własnych,
-
targi i
giełdy pracy,
-
rozmowy
telefoniczne i osobiste,
-
wizyty u
pracodawców.
- Jak my szukamy i jak nas szukają
Poszukiwanie pracy / Sposoby szukania
Jak myślisz, czy pracodawcy
poszukują pracowników do swojej firmy w taki sam sposób jak poszukujący pracy
szukają ofert dla siebie? Czy używają tych samych metod? Wydawało by się, że
tak - przynajmniej tak być powinno. Okazuje się jednak, że tak nie jest. Jest
wręcz zupełnie odwrotnie. Pracodawcy poszukując pracowników używają najczęściej
takich metod, którymi najrzadziej posługują się ludzie szukający pracy dla
siebie.
ZAPAMIĘTAJ
Metody najczęściej stosowane w poszukiwaniu pracy wcale nie muszą być
najskuteczniejsze!
Ilustruje to tzw. Zasada
Odwróconej (lub podwójnej) Piramidy:
Odwrócona
piramida
Jesteś zdziwiony? Pomyśl - Jak
Ty poszukiwałbyś pracowników będąc pracodawcą? Na pewno też zastosowałbyś
metody przedstawione na rysunku i w podobnej kolejności. Postaw się w roli
pracodawcy. Załóżmy, że poszukujesz pracownika.
Kogo najpierw spytasz czy nie zna
kogoś, kto by się nadawał?
·
Oczywiście swoich pracowników, innych pracodawców, których znasz,
przyjaciół, znajomych.
Chcesz przyjąć do pracy najlepiej kogoś, kogo już znasz (zetknąłeś się z nim
wcześniej - np. rozmawiałeś z nim i masz jego dokumenty w biurku), lub kogoś
poleconego przez Twojego znajomego (czyli znajomego Twojego znajomego).
Ktoś z twoich przyjaciół może powiedzieć Ci:
"Znam taką dziewczynę, która szuka pracy - porządna i solidna. Pewnie
będziesz z niej zadowolony."
Często to już wystarczy - będziesz chciał się z nią zobaczyć i porozmawiać o
szczegółach.
·
Jeśli nie udało się w powyższy sposób, złożysz pewnie ofertę u
pośrednika pracy.
Musisz więc najpierw sformułować ofertę, zadzwonić lub pójść do agencji
pośrednictwa pracy, porozmawiać z pośrednikiem, a na koniec jeszcze z kilkoma
kandydatami do pracy, którzy zostaną przysłani. Znalezienie odpowiedniego
pracownika w taki sposób wymaga dużo wysiłku i czasu. Jeśli go nie masz, albo
nie jesteś zadowolony z pracy pośrednika szukasz innych sposobów.
·
Dajesz więc ogłoszenie do gazety.
Najczęściej musisz za nie zapłacić, a potem jeszcze poświęcić dużo czasu na
analizę dokumentów, które przyślą kandydaci i porozmawiać z osobami, które
zgłoszą się z ogłoszenia (może być to kilkadziesiąt osób). Żeby znaleźć na to
czas, odkładasz inne prace na bok, rosną zaległości.
UFF ! Straciłeś dużo czasu i
sił. Wiesz już dlaczego większość pracodawców preferuje pierwszy sposób. A
dlaczego większość ludzi poszukuje pracy w sposób przedstawiony w piramidzie? Z
bardzo podobnych powodów - żeby zaoszczędzić czas i wysiłek.
·
Najłatwiej jest przeczytać ogłoszenie i wysłać swoją ofertę.
Właściwie prawie nie trzeba ruszać się z domu.
·
Skorzystanie z usług pośrednika pracy jest już trudniejsze i
wymaga większego wysiłku. Trzeba znaleźć odpowiednią instytucję, przygotować
swoją ofertę, porozmawiać z pośrednikiem, odwiedzić go wiele razy, itd.
·
Najwięcej wysiłku kosztuje stworzenie sieci kontaktów i
bezpośrednie wizyty u pracodawców. Tu trzeba się już napracować. Dlatego też
większość ludzi robi to na samym końcu - w ostateczności.
Jak widzisz, zarówno pracodawcy
jak i poszukujący pracy chcą najczęściej osiągnąć swój cel najszybciej i
najłatwiej. Jaki stąd płynie wniosek?
Szukając pracy trzeba się dostosować do zwyczajów pracodawców - jeśli poszukują
oni najczęściej pracowników przez sieć kontaktów, to i Ty musisz skorzystać ze
swojej sieci kontaktów.
Prawdopodobieństwo "trafienia" będzie dzięki temu większe. Czym jest
w takim razie NAJLEPSZY SPOSÓB? Jeśli tak, to po co stosować inne?
Niestety, nie ma na te pytania jednoznacznej odpowiedzi. Ludzie znajdują pracę
w wyniku stosowania różnych metod, a jeśli tak jest to znaczy, że wszystkie
omówione wcześniej metody mogą być użyteczne dla Ciebie.
ZAPAMIĘTAJ
Nie ma jednego, najlepszego dla wszystkich sposobu na znalezienie pracy.
Dlatego warto
wykorzystać wszystkie dostępne metody.
Najbardziej rozsądnym jest
zatem wykorzystanie kilku metod równocześnie - zwiększasz wtedy swoje szanse na
zdobycie informacji (rozszerzasz swoją "pajęczą sieć"), a w
konsekwencji na zdobycie pracy.
Która metoda okaże się najskuteczniejsza? Wypróbuj!
Poszukiwanie pracy / Plan poszukiwania
Przed
przystąpieniem do tworzenia planu musisz wyznaczyć sobie cel. Taki cel
już masz - to znalezienie jak najlepszej pracy w jak najkrótszym czasie. Plan
poszukiwania pracy, to nic innego jak odpowiedź na pytanie: Co muszę zrobić,
aby osiągnąć swój cel? Jako swój plan poszukiwania pracy możesz wykorzystać
Schemat
Sześciu Kroków.
Możesz stworzyć też inny
wariant. Spróbuj wypełnić tabelę:
Jeśli masz już
gotową tabelę, to musisz zastanowić się kiedy będziesz to wszystko robić -
czyli ustalić harmonogram działań.
Twój plan realizacji celu
Działania
·
Jakie działania masz podjąć?
·
Jakie zadania masz wykonać?
·
Jakie procedury masz przejść?
Informacje
·
Co już wiesz, a czego musisz się dowiedzieć, aby osiągnąć
zamierzony cel?
Ludzie
·
Kto ma lub mógłby mieć związek z realizacją celu?
·
Na kogo możesz liczyć?
·
Kto Ci pomoże (przeszkodzi)?
·
Jak może Ci pomóc (zaszkodzić)?
Zasoby
·
Jakie posiadasz umiejętności, zdolności, które mogą Ci pomóc (lub
przeszkodzić)?
·
Z jakich zewnętrznych źródeł pomocy możesz lub musisz skorzystać?
Czas
·
Ile czasu zajmą Ci poszczególne etapy?
·
Kiedy należy podejmować poszczególne etapy?
Etapy
Kiedy i w jaki sposób będziesz
mógł się przekonać, że zbliżasz się do celu?
Cele mogą mieć różną perspektywę czasową:
·
Cele długotrwałe, których osiągnięcie wymaga kilku lat powinny być
zbieżne z celami średnioterminowymi (tj. z celami o zasięgu około roku), a
także z celami
·
krótkoterminowymi, których realizacja nie przekracza kilku
miesięcy.
Uff! Masz już opracowany własny
plan realizacji celu.
Twój plan powinien być:
·
Konkretny i wymierny - będziesz wiedzieć, czy udało Ci się zrobić
to co zaplanowałeś.
·
Realistyczny - czyli możliwy do wykonania.
·
Elastyczny - czyli dający się zmieniać w określonych fragmentach,
jeśli zajdzie taka potrzeba.
·
Realizowany - nawet najlepszy plan nie zda się na nic, gdy nie
będziesz go konsekwentnie realizował.
ZAPAMIĘTAJ
Plan działania to narzędzie, które pomoże Tobie osiągnąć cel oraz oszczędzić
czas i wysiłek!